ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ
Βασικοί στόχοι του ΣΒΑΚ είναι:
- Το σύστημα μετακινήσεων να είναι φιλικό και προσβάσιμο για όλους
- Μείωση του κόστους των μετακινήσεων
- Ενίσχυση των συνθηκών ασφάλειας των μετακινήσεων
- Περιορισμός του περιβαλλοντικού αντικτύπου (ρύποι, θόρυβος, αστική υποβάθμιση) των μετακινήσεων
- Προώθηση των αναπτυξιακών προοπτικών μέσω αναβάθμισης του συστήματος μεταφορών και της διασυνδεσιμότητας του Δήμου
- Εξασφάλιση της βιωσιμότητας του συστήματος κινητικότητας
Οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται μέσω:
- της ενίσχυσης των δημόσιων μέσων μεταφοράς,
- της προώθησης των μη μηχανοκίνητων τρόπων μετακίνησης, όπως πεζή, ποδήλατο, Ε.Π.Η.Ο.,
- της εξασφάλισης της προσβασιμότητας, της ασφάλειας και προστασίας στο δίκτυο μεταφορών για τους χρήστες,
- της προαγωγής της οδικής ασφάλειας των χρηστών και ευάλωτων χρηστών της οδού,
- της μείωσης της κυκλοφορίας των μηχανοκίνητων οχημάτων, κυρίως ιδιωτικής χρήσης,
- της προώθησης της ηλεκτροκίνησης και εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών,
- της καλύτερης διαχείρισης της πρόσβασης των οχημάτων διανομής,
- της οργάνωσης της στάθμευσης,
- της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών
Oι βασικές προτεραιότητες του ΣΒΑΚ του Δήμου Πλατανιά, προκύπτουν έπειτα από έρευνες πεδίου, επιμέρους διαβουλεύσεις με τους φορείς, τα προβλήματα που εντοπίζονται στην πόλη του Πλατανιά, το όραμα και τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις των ΣΒΑΚ.
Στα ΣΒΑΚ στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής αναφοράς τους, οι προτεραιότητες διαχωρίζονται κατά κύριο λόγο στις εξής θεματικές ενότητες:
- Περιβαλλοντικές, στις οποίες εντάσσονται οι προτεραιότητες σχετικά με την Αποδοτικότητα (Efficiency) και το Περιβάλλον (πχ Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για αστικές μετακινήσεις, Μείωση ρύπανσης καιβελτίωση μικροκλίματος, κ.α.)
- Κοινωνικές, στις οποίες εμπεριέχονται προτεραιότητες σχετικά με την Αποδοτικότητα (Efficiency), τη ζωντάνια του Οδικού χώρου (Liveable Streets), την ισότητα και την κοινωνική ένταξη (Equity and Social Inclusion) και την Ασφάλεια (Safety) (πχ Βελτίωση προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας για ευάλωτους χρήστες/άρση κοινωνικών αποκλεισμών στη μετακίνηση, Βελτίωση επιπέδου οδικής ασφάλειας, βελτίωση δημόσιας υγείας κτλ.)
- Οικονομικές, στις οποίες εμπεριέχονται προτεραιότητες σχετικά με τη μείωση του κόστους των μετακινήσεων, και τη βελτίωση της τοπικής ανάπτυξης (πχ Ενίσχυση τοπικής επιχειρηματικότητας, Λειτουργικότητα Συστήματος Μεταφορών κ.α.)
Σύμφωνα με τα παραπάνω προκύπτουν προτεραιότητες που θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν για την περαιτέρω ανάπτυξη των στόχων που τίθενται στο παρόν. Οι βασικές προτεραιότητες αναλύονται με βάση τρείς επιμέρους θεματικές, όπως φαίνεται στον επόμενο πίνακα.
Κατηγορία προτεραιοτήτων | Προτεραιότητες | Περιγραφή |
Περιβαλλοντικές | 1. Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας από τις μεταφορές | Η παραγόμενη ενέργεια είναι πολύτιμο αγαθό, επομένως πρέπει να δοθούν κίνητρα για την ελάττωση της άσκοπης κατανάλωσής της. Μέσω αυτού προτείνεται να αντικατασταθούν τα πετρελαιοκίνητα οχήματα σε αντίστοιχα με χρήση εναλλακτικής ενέργειας (π.χ. ηλεκτρική, υδρογόνο) |
2. Μείωση της ηχορύπανσης | Λόγω του ότι το αστικό κέντρο του Πλατανιά εχει αναπτυχθεί γραμμικά εκατέρωθεν της κεντρικής αρτηρίας ΠΕΟ Χανίων Κισσάμου, προκύπτει το συμπέρασμα ότι στη γύρω περιοχή υπάρχουν υψηλά ποσοστά θορύβου, το οποίο δεν είναι καθόλου ελκυστικό ούτε για τους μόνιμους κατοίκους ούτε για τους επισκέπτες καθώς και συμβάλει στην υποβάθμιση του μικροκλίματος της περιοχής | |
3. Χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς | Η χρήση εναλλακτικών και μαζικών μέσων μεταφοράς θα βοηθήσει την αποσυμφόρηση της κεντρικής οδού του Δήμου, τη μείωση του φαινομένου του θερμοκηπίου καθώς και θα βελτιώσει τη δημόσια υγεία των κατοίκων και των επισκεπτών | |
4. Δημιουργία οικολογικών διαδρομών | Μέσω της δημιουργίας οικολογικών διαδρομών, δηλαδή ποδηλατικών διαδρομών ή πεζοδρομημένων οδών θα ενισχυθεί η εναλλακτική μετακίνηση των πεζών. Κατά αυτόν τον τρόπο θα ενισχυθεί η βιώσιμη μετακίνηση εντός της πόλης, θα δημιουργηθεί μία αισθητικά όμορφη εικόνα του Δήμου η οποία προκαλέσει ενδιαφέρον σε επισκέπτες και θα δώσει μία νέα διάσταση στην ταυτότητα του Δήμου | |
Κοινωνικές | 5. Βελτίωση υποδομών και προσπελασιμότητας πεζών και ποδηλάτων | Η συντήρηση και ανάπλαση των υποδομών προσπελασιμότητας πεζών, δηλαδή πεζοδρομίων, ραμπών, διαβάσεων κ.λπ. είναι άκρως σημαντική για τη δημιουργία κινήτρων πεζής μετακίνησης από τους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής |
6. Βελτίωση οδικής ασφάλειας | Προσθήκη σηματοδότησης και άλλων παρεμβάσεων που αφορούν τη μείωση της ταχύτητας, τη στάση των οχημάτων στις διαβάσεις, την επιτόπια στάση λεωφορείων, την απαγόρευση προσπεράσεων κ.λπ. | |
7. Δημιουργία «πολεοδομικών γειτονιών» | Καθορισμός δρόμων ήπιας κυκλοφορίας και πεζοδρόμων με σκοπό τη μείωση της διέλευσης οχημάτων σε κάποιες περιοχές μόνιμης κατοικίας ή τουριστικές με σκοπό την ενίσχυση της πεζής μετακίνησης και την αίσθηση «ανάσας» από τη συνεχόμενη μεταφορά οχημάτων, καθώς και διασύνδεση οικισμών και τα τοποσημα | |
8. Περιμετρική κίνηση οχημάτων | Πρόταση δημιουργίας παρακαμπτήριας οδού με σκοπό την αποφυγή διέλευσης από την ΠΕΟ Χανίων Κισσάμου κυρίως βαρέων οχημάτων αλλά και άλλων οχημάτων που δεν χρειάζεται να διέλθουν από την επαρχιακή οδό για να μεταβούν στον προορισμό τους | |
9. Ρυθμίσεις και δημιουργία υποδομών στάθμευσης εκτός κέντρου | Οργάνωση δημόσιων χώρων στάθμευσης οχημάτων εκτός του κέντρου και ενίσχυση μαζικών μεταφορών μέσω λεωφορείων από τους χώρους αυτούς προς την ΠΕΟ | |
10. Προσβασιμότητα για όλους | Ενίσχυση μέσων και υποδομών για την εξασφάλιση της μετακίνησης όλων των κοινωνικών ομάδων και των ατόμων με δυσκολίες στην κίνηση | |
11. Συλλογική μετακίνηση με καινοτόμες τεχνολογίες | Προμήθεια συστημάτων μεταφοράς με εκσυγχρονισμένες τεχνολογίες για την αναβάθμιση της ποιότητας των μεταφορών και της ελκυστικότητάς τους από κατοίκους και επισκέπτες | |
Οικονομικές | 12. Συνεργασία με ιδιώτες για τη διαχείριση της κινητικότητας ιδίως κατά τη θερινή περίοδο | Προτείνεται να συνεργαστεί ο δήμος με ξενοδόχους και άλλους ιδιώτες για να ενισχυθούν οι συλλογικές μετακινήσεις ιδίως τη θερινή περίοδο. Για παράδειγμα μπορούν αυτοί οι φορείς να μισθώσουν ηλεκτρικά ποδήλατα, ηλεκτρικά βαν και λεωφορεία για μεταφορές σε πόλους έλξης κ.λπ. Βελτίωση εμπορευματικών μεταφορών |
13. Ενίσχυση τοπικής επιχειρηματικότητας | Δημιουργία θέσεων εργασίας σε φορείς οι οποίοι ασχολούνται στον τομέα της κινητικότητας και μπορούν να παρέμβουν στην ενίσχυση των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης | |
14. Απορρόφηση ευρωπαϊκών κονδυλίων και χρηματοδοτικών προγραμμάτων για τον εκσυγχρονισμό των ΜΜΜ | Ένταξη Δήμο Πλατανιά σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα που σχετίζονται με την κινητικότητα και τη βελτίωση των κοινόχρηστων υποδομών του δήμου | |
15. Προσθήκη πόλης Πλατανιά σε ευρωπαϊκούς καταλόγους βιώσιμων πόλεων | Διαφήμιση Δήμου σε χώρες του εξωτερικού ως προς τη βιώσιμη μετακίνηση με σκοπό την προσέλκυση περισσοτέρων επισκεπτών και την ενίσχυση του εναλλακτικού τουρισμού |
Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Πλατανιά πρόκειται να αποτελέσει αρωγό για την μετεξέλιξη του Δήμου σε μία βιώσιμη πόλη με επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Σε μία πόλη στην οποία οι πολίτες θα έχουν τον έλεγχο των μετακινήσεών τους και θα επιλέγουν συνειδητά το μέσο μετακίνησης, καθώς θα είναι πλήρως ενημερωμένοι για τις συνέπειες των επιλογών τους. Το πιο σημαντικό θα μπορούν να πάρουν εύκολα την απόφαση της χρήσης ενός περισσότερο βιώσιμου μέσου μετακίνησης, διότι πλέον θα μπορούν να έχουν την επιλογή. Η χρήση του Ι.Χ. αυτοκινήτου δε θα είναι πλέον μονόδρομος, ούτε για τους κάτοικους ούτε για τους επισκέπτες. Ο στόχος είναι η αλλαγή της πόλης σε ένα εκσυγχρονισμένο αστικό κέντρο στο οποίο το να χρησιμοποιήσεις την πεζή μετακίνηση, το ποδήλατο ή τα συλλογικά μέσα μετακίνησης είναι ελκυστικό και όχι αποκρουστικό και δύσκολο.